понеделник, 4 октомври 2010 г.

Кинаджиите да си гледат работата


"Оръжия или филми? Аз лично предпочитам данъците ми да се харчат за бомбардирането на чужденци с целулоид."
Коментарът е на някой си jaywalker по тема за киносубсидиите на сайта www.marginalrevolution.com. Може и да не е най-умното, което сте чели по темата, но в крайна сметка навежда на основния въпрос в случая: "За какво се харчат моите данъци?"
Едва вчера разбрах, че за киноиндустрията държавата по закон трябвало да даде 17 млн. лв. тази година. Ако разделим субсидията на 2 млн. данъкоплатци излиза, че съм дал 8 лв. за българско кино без никой да ме е питал. Това е извън осемте лева, които вече платих за да гледам "Мисия Лондон". Прощавайте, но си искам осемте лева обратно.
Нямам намерение да гледам друг български филм до края на годината. Най-вероятно няма и да излезе такъв, щото творците от гилдията трудничко снимат по повече от 1-2 филма на година, които в общия случай на всичко отгоре са пълен боклук.
Проблемът на българското кино е...че е скапано. Основните му характеристики са: слаб сюжет, слаби актьори, безпощадно мудно действие, което не уважава личното време на зрителя (5 минути се отваря една врата, например), изкуствени диалози и уникално лошо озвучение. Такова кино няма кой да гледа, никой не би дал доброволно пари за издръжката му и е крайно време държавното субсидиране да бъде спряно.
Може би единствения български филм, който е избил парите си досега, е "Мисия Лондон". С бюджет от 2.74 млн. лв. успя само за три месеца въртене по екраните да надмине приходи от 2.5 млн. лв. (не съм видял по-нови данни). Ако към това се прибавят рекламите във филма на ракия "Пещера", цигари "Кинг" и пр. би трябвало в най-лошия случай август месец вече да е бил на нула.
Най-жалкото е, че именно режисьорът на "Мисия Лондон" Димитър Митовски, който показа, че е възможно да се направи касов филм сега е оглавил протеста на т. нар. "кинодейци", които се борят за държавни парички... 
Да, вярно е, че в цяла Европа киното се субсидира от държавата. Резултатът е следния: 600 произведени филма на година в ЕС и 300 в САЩ. Същевременно американските филми държат 80% от европейския пазар...("The Cinema Needs Stories - Not Subsidies", David Botsford).
Може би причината е, че американците разказват историите си по начин, който впечатлява повече хора. Така че български кинаджии - зарежете държавните пари и просто си гледайте работата!

2 коментара:

  1. Не може да се сравнява с американското.

    ОтговорИзтриване
  2. БГ киното SUCKS ASS. И винаги е било така. Може да съм доста сериозен хейтър, но обективно погледнато не знам откъде киното ни намери очи да иска от държавата мангизи да прави боза. Бозата в бозаджийницата да я правят. Онзи ден влязах в един магазин, на странджанките под полицията до нас и на Розата долу на Ботева (в Бургас се намира т'ва). И на трите места нямаше боза. Е щом в сладкарница, закусвалня и магазин няма боза, не знам какво става, може би наистина трябва да им дадем на кинаджиите пари да върнат бозата на пазара. Но за бозата ще говоря друг път. Идеше реч за българското кино и за това, че то смърди непоносимо. и винаги е било така. С някои малки изключения, които потвръждават правилото. Не че и те са някакви шедьоври де. А на почитателите на "Оркестър без име"и други подобни мътеници много им здраве. Съвземете се бе хора, любов, още нещо, топла бира и...Катерина Евро. Nigga please...и сега искали да правят втора част на филма. 20 years later 'n'n shit. Ooo, give a break. Тъпо ми става, като си помисля, тъпо за изкуството ни, тъпо за децата ни (вашите, аз такива нямам), които може да се объркат и да гледат нещо подобно. Не иска децата ми (или вашите, ако аз нямам такива) след 20 години да гледат нещо подобно и да ме питат (или вас, ако са вашите деца)..."тате(мамо) къв е тоя филм". Аз (или вие) почвам да обяснявам, че това е бил култов филм в България, когато аз (или вие) съм бил дете, или моите родители и т.н. Детето ще се чуди на какви ли наркотици сме били в 17 век, че са правили подобни филми и ни есме ги определили, като култови. Не, не искам това да се случи. Бихме изглеждали жалки пред поколението, на което трябва да сме за пример. на мене всичко ми изглежда пошло и посредствено от филмите от 70те, или 80те. За по съвременните...слава богу някъде в края на миналия и началото на настоящия век, осъзнах колко опасно нещо е гледането на български филми, каква неизлечима травма може да нанесе на един млад човек. Повръща ми се от някои неща. Спрях алкажа и пиянското повръщане, но почнаха да изскачат нови неща, които ме карат да повръщам...damn...явно света е една голяма драйфаница и е трудно да избягаш от нея. Благодарение и на вас родни кинаджии. Осъзнайте се, на някои хора просто им е било писано да копат нивата, а бозата я оставене на сладкарските цехове...

    ОтговорИзтриване