петък, 13 ноември 2009 г.

Как се заобикалят предизборни обещания

Новината, че от 2011 г. здравната вноска ще бъде увеличена с 2 пункта до 10% ме подтикна към няколкоминутни сквернословия и попържни по адрес на новия здравен министър, на финансовия такъв, както и на цялото правителство на ГЕРБ. Причините са няколко и можете да ги степенувате както намерите за добре. Аз ги подреждам в произволен ред:
1) Аз по лекари не ходя поне от две години. Практикувам самолечение, предимно чрез третиране на вътрешните органи със спиртни напитки. Преценил съм, че не ми се бута с разни пенсионери по 3 часа пред лекарския кабинет, само за да бъда нахокан от некадърното Джи Пи, което за болки в коляното от изтъркан хрущял ми предписа 4 вида обезболяващи, които трябваше да купя от една конкретна аптека (не го направих, разбира се); или за да ми бъде отказан преглед в спешното с мотива, че ме е ожилила оса, при положение, че бях паднал и си бях спукал лакътя. Не съм склонен да вярвам, че срещу 20-те лв. на месец, които ще ми бъдат удържани допълнително от заплатата за здравеопазване ще получа повече от гореописаното. Просто защото
2) Проблемът на здравеопазването в България (а и на останалите услуги, предоставяни от държавата) не е в липсата на средства. А в начинът, по който се управляват. Централизираната система изкривява стимулите на всички участници по веригата в резултат на което никой (освен болните, разбира се) няма интерес хората да бъдат лекувани. Да, знам, че новото правителство планира промяна именно в този модел. Но това само по себе си не може да бъде причина за вдигането на данък здраве. Защото именно чрез реформата би трябвало да се постигне по-ефективно разпределение на средствата.
И накрая стигаме до
3) Или как ГЕРБ финтира данъкоплатците. В предизборната програма на партията черно на бяло е записано: "Намаляване на осигурителната тежест с до 5 процентни пункта, с цел оставяне на повече разполагаеми средства у бизнеса и работниците." (стр. 19). В Проекта за бюджет за 2010 г. се предвижда намаление на осигурителната вноска за пенсия с 2 процентни пункта и при наличие на фискална възможност (хубав израз, взаимстван от Орешарски, който така и не намери фискална възможност в рамките на последните два бюджета) с по 1 пункт през всяка една от останалите години до края на мандата. Т.е. дори и намалението да се случи в пълен размер, увеличаването на вноските за здраве ще "изядат" намалението.
И последно. Опитват ли се министрите на БББ да заблудят бизнеса, като заявяват, че увеличението на вноската ще бъде за сметка на работника? На мен все ми се струва, че съотношението при плащането на осигуровки между работник и работодател (без значение дали е 50:50, 90:10, или 10:90) не би трябвало никак да бръсне предприемачите. Защо ли? Защото ако съм на интервю за работа и си поискам 1000 лв. чиста заплата (примерно), разходите за възнаграждение на работодателя ще бъдат едни и същи безотносително към съотношението, в което си поделяме осигурителната тежест на хартия. От значение може да бъде единствено размерът й. А ГЕРБ явно няма намерение да го променя :-)

Няма коментари:

Публикуване на коментар