сряда, 2 февруари 2011 г.

Галеното дете на икономиката

  Това е резултатът от преференциите за туризма      
  Българската икономика има едно галено дете и то се нарича туризъм. Дълги години любимият на политиците бранш се радва на данъчни преференции (по-ниско ДДС) и на милиони левове пари на данъкоплатците, които се отделят всяка година за реклама на продукта му.
Аргументите „за” облекченията като цяло са ясни, но спорни – туризмът е приоритетен сектор за икономиката, а по-ниската ДДС ставка е необходима, за да се запази неговата конкурентоспособност в ЕС, където в три четвърти от държавите е възприет по-нисък косвен данък за хотелско настаняване.           
От друга страна обаче, данъчната преференция за сектора периодично дава повод на други браншове да лобират за понижаване ДДС за храните, лекарствата, книгите, вестниците и каквото още се сетите. За България, която е възприела единна ДДС ставка, изключението за туризма е създало прецедент, който освен, че ощетява държавната хазна, привилегирова един бизнес за сметка на всички останали и изкуствено изкривява стимулите в икономиката (грубо казано прави по-атрактивно строителството на хотели, отколкото на заводи). Основният резултат от тази политика в крайна сметка е свръх застрояване по морето и зимните курорти, унищожена природа, проблеми с околната среда и стада от пияни скандинавски и британски тийнейджъри, привлечени единствено от евтиния алкохол. Може би е време да се помисли за край на тази спорна политика и премахване на единственото изключение от иначе единната ДДС ставка.
Митове и реалности за туризма
В действителност през последните 11 години е налице тенденция туризмът да понижава значението си за икономиката. Частта от БВП, която директно се генерира от отрасъла всъщност е малка – едва 3,1% за 2010 г. по данни на World Travel & Tourism Council (WTTC), и спада от 2000 г. насам:

Заедно със свързаните с отрасъла дейности косвено се генерират 11.9% от БВП за 2010 г, но и така измерен, делът също спада за последните 11 години. Броят на пряко заетите в туризма е несъществен – 2,7% от всички заети в икономиката (WTTC). Заедно с косвено генерираните работни места (земеделие, транспорт, строителство и пр.) обаче броят достига една десета от всички заети. Логично обаче и тук се наблюдава спад спрямо 2000 г., когато е делът е бил 11.1%. На този фон привилегированото отношение, на което се радва отрасъла изглежда още по-необяснимо, защото е очевидно, че стимулите не действат.
Мнимата ДДС конкуренция
Сравнението между 30 европейски държави (ЕС-27 плюс Турция, Хърватска и Черна гора, които се възприемат като конкурентни дестинации) не показва ясна зависимост между ДДС ставката за туризъм и броя на привлечените туристи.
Въпреки, че броят на чужденците посетили България е нараснал двойно за периода 2000 – 2010 г., страната ни се намира на 17-о място по този показател към миналата година (данни на WTTC). За сравнение, туризмът в Турция, която е на 5-о място по привлечени чужденци и няма по-ниска ставка по ДДС, не изглежда да страда особено от това. Тя отчита още по-голям ръст по привлечени туристи от 176% за същия период.
Ако разгледаме страните от Западна Европа (ЕС-15), ще видим, че държавите без диференцирана ставка за туризма отбелязват значително по-голям ръст по привлечени туристи за периода 2000 – 2010 г., отколкото тези с ниско ДДС. Обединеното кралство с 20% ДДС и Дания с 25% ДДС отбелязват ръст съответно от 25,5% и 20%, докато средният ръст за останалите 13 държави е от едва 6,8%, показват данните на WTTC.
Мит се оказва и твърдението, че повишената цена на туристическите пакети в резултат от повишаването на ДДС ще отблъсне чужденците. Проучване на чуждестранните посетители в България (лято 2009 г.), проведено сред 8985 чужденци от агенциите Естат и Синовейт по поръчка на Министерство на икономиката показва, че за анкетираните най-важните причини за почивка в България са „спокойствие”, „добра кухня” и „добро обслужване”. „Евтина дестинация” идва на...предпоследно място като причина за почивка в България с едва 8% от отговорите. 
Ползите от данъчната преференция за туризма изглежда са доста спорни, а аргументите с които се защитава никак не са убедителни. Така че въпросът, който трябва да си зададем е защо ставката да не бъде изравнена до 20% колкото е за всички останали сектори от икономиката? Грешката може да бъде поправена при приемането на данъчните закони за следващата година. Така едно вредно изкривяване на пазара ще бъде елиминирано, а държавата ще събира повече приходи от ДДС. 
пълният текст в днешния брой на в-к "Пари"
*******
снимка: Светослава Банчева 

1 коментар:

  1. Луда работа. По ред на номерата, последния да затвори вратата.Намирам всички реклами от типа Discover Bulgaria,Visit Bulgaria,Fuck Bugaria,които съм гледал, за пълна боза. За мен са направени посредствено и неефективно. 60 снимки за 30 секунди или обратното, заболя ме главата, тъкмо прегледах една over the tube. Get it together,punk ass motherfuckers, море и планина има навсякъде с изключение на 47 държави. Около 30 от тях са съмнителни размирни републики и държави, като Авганистан,Узбекистан,Лесото,Руанда,Чад,в които надали съществува понятието туризъм.Останалите са Швейцария,Сан Марино,Люксембург,Лихтенщайн,тия пък защо ги коментирам избобщо.И така,за да не бъда крайно манипулативен,ще спомена и Унгария, Словакия, Сърбия, but who gives a fuck about them anyway.И така,кво беше-море и планина,а,whut else u got?И така драги рекламодатели,заврете си уникалното съчетание на прекрасни планини и морета в гъза. Вземети си Банско с по-хубавите от австрийките писти, бетонния апокалипсис или прекрасните ни осрани с дамски превръзки екзотични "фешън" Арапя курортчета и си ги заврете безвазелиново в хемороидните гъзове. Концепцията ви за туризъм е сбъркана.2011,дайте настроение,дайте тръпка,топлота и земна човещина,дайте спойка на цялата помия. Турзизмът ние като киното, но него вече съм го коментирал.И така,да погледнем статистиката.Наблюдава се нещо,като обратна зависимост между данъчните облекчения и развитието на туризма или поне липса на зависимост в някои други страни. На някой друг да му идва на ум същото,като на мен?Приляга ли на най-привилегирования и едва ли не най-важен сектор в държавата да върви надолу.Интересен е спада му,като дял в БВП от 2000г.насам.Не бяха ли това годините на бурното строителство по черноморието, хилядите прекрасни хотели за поточен туризъм,на "по добри от алпийските" ски курортите и обезобразените склонове на Пирин,на рекордните маси туряги изсипани на летище Бургас,годините на "0спокойствие,добро обслужване,добра кухня" и данъчни облекчения.Вярно е, че дялът в БВП няма задължително отношение към качеството и устойчивото развитие на туризма, BUT DATS WHUT REAL HATIN' IZ ALL ABOUT.Туризмът е сдухан болен старец, който тъпчем със скъпи лекарства, вместо да купуваме пелени и пюренца за бебета.Daaaamn,how pathetic dat iz?!Време е да смажем от бой "галеното дете",аз съм този,който ще го препикае,докато лежи безжизнено на земята.Абе някой има ли идея какво значи цапаранга?(Google е безсилен)Алогично и дразнещо е толерирането на туризма,без това да дава релултати,не и докато аз не започна да се занимавам с туризъм.И тука искам да напомня на всички,че все някой трябва да копа нивата (сещам се за жителите на всички села и паланки на юг от Царево включително,дето реваха,че земите им не промениха статута си по последния градосутройствен план на общината.Вече се подмокряха при мисълта за бетоновози,голф тройки и пристройки.Копайте си нивите,селяци.И оня урод кмета на Царево,дано скоро умре бавно и в адски мъки.Punk ass.Който разбира от туризъм и с 30% ДДС ще се справи.Тоя цирк трябва да приключи,лошото е,че сме нагазили в собствените си лайна до ушите,а някой ни убеждава,че тва е мармалад.Или другата глупост със потенциала ни за "селски туризъм" и извратената представа на някои хора за него. Не искам да ви рина лайната на кравите, да ви поливам доматите, да ви гледам носиите, да ви гледам как плетете кошовете по 5 мин в годината, щото някой ви е дал по 5 лева за това, не искам да ме возите в раздрънканите си магарешки каручки. Обичам природата и спокойствието,обичам и неспокойствието, обичам високия адреналин,хубавата храна и доброто настроение,мразя сичко "селско" "домашно" "екстремно" "екологично" "фешън" "уелнес" "СПА" и "тройно дестилирано".Тва са глупавите ни извинения, че нищо не е такова, квото го представяме. Тва са сведените ни глави пред признанието,че хубавото не е нормално.Нормалното е фалш и лицемерие,и кофи с лайна.Ай ши ви еба и туризма...

    ОтговорИзтриване