снимка: Justin Sullian |
В някакъв момент група странни хора дори протестираха в продължение на няколко недели срещу високите цени на горивата (разбирай срещу международното положение)!
От една страна се говори за монопол на пазара на едро, тъй като има само една рафинерия в страната - тази на "Лукойл" в Бургас. От друга се споменава за евентуален картел между търговците на дребно, които поддържат практически еднакви цени по бензиностанциите. Обвиняват се "монополистът" и "картелът", че прибират огромна печалба по веригата, което товари джоба на потребителите.
Сега да видим какво показват данните (по-специално за бензина) и съответно доколко всяко едно от горните твърдения би могло да е вярно:
1) бензинът съвсем определено е един от най-евтините в ЕС и в това може да се увери всеки, който си направи труда да провери тук например. По-евтин е единствено в Кипър и Естония. Но докато разликата с най-евтината дестинация (Кипър) е 1 стотинка, то разликата с най-скъпата (Гърция) е 92 стотинки.
2) със сигурност рафинерията в България е една, но има ли това значение? Данните за вноса на бензин оборват подобна теза:
Източник: НСИ |
Източник: НСИ |
Има месеци, в които износът е по-висок от произведената продукция, но това се отразява в изменението на запасите. Черната крива представлява тримесечната стреднопретеглена стойност, от която е видно, че "Лукойл" изнася над 80% от бензина, който произвежда към началото на тази година, при малко над 40 на сто две години по-рано.
С други думи, монополното положение на "Лукойл" като производител едва ли влияе на крайните цени на бензина.
Сега да видим как се формира крайната цена на бензин А-95 в Кипър (където е най-евтин и няма рафинерия), в България (където е един от най-евтините и има 1 рафинерия), в Унгария (която е съпоставима като територия и население с България и има 2 рафинерии) и най-скъпата дестинация Гърция (където има 3 рафинерии):
Източник: www.energy.eu |
Всичко казано дотук не изключва напълно възможността от договаряне на цените между веригите бензиностанции в страната. Данните за вноса и процентът от крайната цена, който отива в производителя и посредниците обаче правят малко вероятно подобно договаряне.
При дизела нещата стоят малко по-различно. С него ще се занимая в близките дни.
Няма коментари:
Публикуване на коментар